BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, October 16, 2010

Experiment mengelakkan rambut kering : OSR berjaya!

Hi readers!

Siapa tak tahu yang OSR mempunyai masalah rambut kasar dan kering dan frizzy? OSR bukan tak sayang rambut, OSR cuma tak ada masa je :p

OK hari ni OSR nak share dengan you all satu eksperimen yang berjaya OSR lakukan. Lab report belum siap lagi. Tapi results dan discussions dah ada dah :)

OSR menggunakan hair conditioner/moisturizer Clairol Herbal Essences Hello Hydration. Kenapa? Sebab dia wangi :) OSR mempunyai masalah kulit kepala yang serius dan terpaksa menggunakan syampu yang berbau tidak enak. Jadi bila OSR guna hair conditioner ni, sedikit sebanyak bau tidak enak itu berkurangan dan ditambah dengan bau kelapa dan orkid. Ingat tak dalam iklan yang negro tu guna syampu sambil nyanyi "kelapa dan orkidddd"? Hahaha...

*Harganya dalam RM18-20 untuk botol besar. Kalau sekadar nak mencuba, boleh cari yang botol kecil di Giant :) Yang kecil harga dalam RM8-9.*


Lepas tu, OSR perlukan Johnson's Baby Oil.

*Beli yang botol kecil sudah. RM 2-3 di farmasi*


Caranya :

1. Syampu rambut seperti biasa.

2. Bilas rambut bersih-bersih.

3. Turunkan semua air di rambut dengan cara memicit2 rambut. Jangan gosok atau geleng-gelengkan kepala ok. Nanti kusut, bila sikat nanti banyak rambut gugur.

4. Tuangkan conditioner di tapak tangan. Amount conditioner yang hendak digunakan tu biar berpada-pada. Kalau rambut pendek, letak sikit je. Kalau rambut panjang, boleh letak banyak :)

5. Titiskan beberapa titik baby oil ke atas hair conditioner yang diletak di tapak tangan tu.

6. Gosok kedua belah tapak tangan sampai semua conditioner berada di seluruh tapak tangan.

7. Sapukan pada rambut. Ingat! Pada RAMBUT. Jangan pada kulit kepala. You all mungkin kene bongkok sedikit dan biarkan semua rambut ke bawah, supaya hair conditioner tak kena pada kulit kepala.
*Ada orang mempunyai kulit kepala yang sensitif terhadap hair conditioner*

8. Lepas tu mari berjoget selama 5 minit sementara menunggu conditioner diserap ke dalam rambut.

9. Bilas rambut sampai bersih, tanpa meninggalkan sebarang sisa sabun atau conditioner.

10. Biarkan air pada rambut turun dahulu, bila dah tak ada air meleleh-leleh turun dari rambut, ambil tuala, balut rambut. Jangan gosok rambut dengan tuala ye kawan-kawan.

11. Keringkan rambut secara semulajadi. Tak perlu hair dryer. Kalau nak cepat, guna lah hair dryer :)

12. Selesai!


*****

OSR dah cuba 2 kali, so far hasilnya sangat memberangsangkan. Tiada rambut frizzy bila bangun tidur, rambut tak kering gila kalau berjemur di bawah sinaran mentari, dan paling obvious rambut OSR kini berwarna hitam. Tiada lagi keperangan. Maknanya rambut OSR semakin sihat :) Rambut OSR juga semakin lembut dan rambut gugur pun dah kurang sebab tiada kekusutan.

*Abaikan kulit muka OSR yang banyak jerawat itu!*

Kepada readers yang berminat untuk mencuba, silakan. Tak rugi apa-apa pun :)

Have fun everyone! <3

0 comments: